RSS
Magazín Broukservis JMK

Závěrem o Ferdinandu Porschem

Konec války jej zastihl v rodinném sídle v rakouském Zell am See, byl několikrát vyslýchán americkými a britskými orgány okupační správy a poté v Gműndu internován. Poté byl spolu s předními německými podnikateli a vedoucími činiteli vyslýchán na zámku Kransberg nedaleko Bad Neuheimu, který s potvrzením, že na něj nebude vzneseno žádné obvinění opouští 13. srpna 1945. Vrací se do Rakouska, v Zuffenhausenu je mu odepřen vstup do vlastní kanceláře a závodu Američany a po návratu do Zell am See se dozvídá, že jeho syn, švagr a nejbližší spolupracovníci byli zatčeni. Oslava jeho sedmdesátin byla dosti ponurá, všichni byli propuštěni až 1. listopadu.

Hůře pro Porscheho dopadá jednání s Francouzi, které zprvu vypadá nadějně, neboť má příslib z nejvyšších míst na realizaci továrny podobné té ve Wolfsburgu. Myšlenka na výrobu auta pro všechny, tentokrát ve francouzské režii, opět ožívá. Jednání však vyvrcholí nečekaným finále, Porsche je zatčen a na základě vykonstruovaným obviněním, za kterým stojí ekonomicko- politické boje v poválečné Francii, uvězněn na dlouhých dvaadvacet měsíců. Propuštěn je v srpnu 1947 na kauci ve výši 1 milión franků.

Firma však funguje dále Ferry Porsche zakládá firmu Porsche s.r.o, v Gműndu zpočátku pokračuje v produkci terénních vozidel, vyrábí součástky pro zemědělské stroje a zakázkou pro italského podnikatele Piera Dusia na závodní vůz Cisitalia dokazuje, že geny získané po otci a kolektiv věrných zaměstnanců dokáží divy. Honorář za Cisitalii umožní Porscheho propuštění. Zde také v této době vzniká první model pod značkou Porsche, legendární 356.

Po návratu z vězení je dvaasedmdesátiletý Porsche zlomeným, starým mužem, a tak veškeré aktivity většinou leží na Ferryho bedrech, starý pán vše zblízka kontroluje. Díly na opravy VW a vlastní produkci shánějí složitě přes švýcarské zastoupení značky. K dohodě o licenčních poplatcích, konkurenčním podmínkách a rakouském zastoupením VW dochází v roce 1948 po měnové reformě v Německu, mezi Porschem ml. a Heinrichem Nordhoffem. Dochází tím k faktickému osamostatnění VW od Porscheho, i když vztahy jsou stále blízké, z principu však, nikoli přátelské.

O rok později, počátkem léta je Porsche st. stižen slabým záchvatem mrtvice, lékař mu doporučuje změnu způsobu života. A tak jede Porsche, v květnu 1950, poprvé v životě do lázní. 3. září 1950 slaví své 75. narozeniny za účasti všech závodníků, kteří kdy závodili s jeho vozy. V říjnu 1950 jede, na Nordhoffovo pozvání do Wolfsburgu, který neviděl od roku 1945. Nachází zde továrnu z níž každé dvě minuty vyjíždí jeden vůz jeho konstrukce a město, byť stále nehotové a s mnoha provizorii, s 27.000 obyvateli. Jeho pocity lze stěží odhadnout. Při prohlídce prý Nordhoffovi řekl: „Teď, když jste to vy dokázal, vím, že jsem měl pravdu“. Bylo to smířlivé resumé, nebo výrok zneuznaného génia na sklonku života?

19. prosince prodělává Porsche druhý záchvat mrtvice, na Nový rok je převezen do nemocnice, kde 30. ledna 1951 umírá. Pohřeb se v Zell am See koná 4. února a svět tak přichází o technického génia, jehož osobnost a dílo je stejně veliké, jako kontroverzní.