RSS
Magazín Broukservis JMK

Rámec výroby lidového vozu v Evropě

O myšlence automobilu pro nejširší veřejnost se v Evropě a zejména v Německu začíná hovořit v roce 1904. V této době je však osobní automobil stále luxusní, ručně vyráběné zboží, navíc zatížené vysokými daněmi a vysokými provozními náklady, hlavně pro vysokou cenu benzínu. Tehdejší automobilky však situaci nepodcenily, dále sledovaly vývoj na druhé straně Atlantiku a postupně tak vznikal teoretický rámec výroby nového druhu osobního automobilu. Konstrukce a výrobní postup musel tedy splňovat následující podmínky:

  • Kompaktní konstrukce všech skupin, karoserie s obsaditelností alespoň čtyřech osob, malý zdvihový objem motoru, co nejjednodušší obsluha a údržba.
  • Nízká cena, která vyžadovala efektivní pásovou výrobu s co nejnižšími náklady.

Začínající třicátá léta znamenají v Německu skutečný boom konstrukcí malých vozů. Na každoroční mezinárodní výstavě automobilů vystavují BMW, Mercedes, Opel, Hannomag a řada dalších své představy o ztvárnění volkswagenu, někdy též volkstypu, nebo volksautě- nikoli jako značky, ale jako svébytného druhu osobního automobilu. Už se tedy ví, jak asi bude novinka vypadat, ale stále není jasno, kdo a jak ji bude vyrábět. Zavedení velkosériové výroby na pásu je velkým počinem a žádná z automobilek nemá dostatečný objem finančních prostředků na její realizaci. Musí se tedy najít někdo, kdo vyprojektuje skutečně životaschopnou konstrukci, najde a sladí nová technologická řešení do funkčního a spolehlivého celku. V neposlední řadě šlo o to, kdo najde a prosadí systém financování velkosériové výroby a zajistí na ni dostatečný objem finančních prostředků.


 

DKW Front
DKW Front
Na tomto obrázku je DKW s pokrokovou koncepcí vše vpředu, jak napovídá označení modelu. Technická data:Dvoudveřový čtyřmístný polokabriolet, motor vpředu a pohon předních kol. Dvoudobý řadový dvouválec s objemem 584 cm³, vrtání 74 mm a zdvih 68 mm, výkon 11 kW (15 koní) při 3500 ot/min. Třístupňová převodovka, hmotnost asi 500 kg, maximální rychlost 75 km/h, spotřeba 8 l/100 km. Výroba probíhala v letech 1931 až 1932, celkem bylo postaveno 4453 vozů, původní cena 2 100 RM. Základní model F1 byl dvoumístný, představen v roce 1931 a je považován za první hromadně vyráběný automobil s pohonem předních kol. Ve své době byl nejlevnějším vozem na německém automobilovém trhu. Vyobrazený exemplář měl poměrně vzácnou čtyřmístnou karosérii, která měla dřevěný rám potažený imitací kůže.
Opel P4
Opel P4
Dalším z výrobců, kteří se zabývali myšlenkou lidového auta byl rüselsheimský Opel, tehdy už jako součást nadnárodního koncernu GM. Rannou konstrukcí byl právě model P4. Fotografie byla pořízena v roce 2008 na srazu veteránů v Chomutově, kam jej kvalitně zrenovovaného přivezl jeho německý majitel. Technická data: Německo 1936 Dvoudveřový čtyřmístný uzavřený vůz, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový čtyřválec s rozvodem SV, objem 1074 cm³, vrtání 67,5 mm a zdvih 75 mm, komprese 6,0, karburátor Opel, výkon 17 kW (23 koní) při 3400 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 2286 mm, rozchod 1118/1168 mm, vnější rozměry 3340x1425x1640 mm, hmotnost 750 kg, maximální rychlost 85 km/h. Byl vyráběn v letech 1931 až 1937, celkem vzniklo více než 65 tisíc exemplářů.
Opel Kadett
Opel Kadett
První generace dlouholeté stálice v portfoliu Opela- Kadett se vyznačoval moderními tvary celokovové, 3,8metru dlouhé, čtyřmístné karoserie, avšak koncepce pohonu byla klasická. Technická data: Řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně, objem 1074 cm3, výkon 17 kW (23 k), max. rychlost 95km/h. Cena základního modelu byla zpočátku 2100 RM, později se snižovala. Vyráběn byl mezi lety 1936 a 1940 v počtu 107 tisíc kusů. Vedle základního tudoru byla dodávána i čtyřdveřová karoserie a za příplatek bylo možno získat polokabriolet, u Opela zvaný cabriolimuzína.
BMW 20ps
BMW 20ps