RSS
Magazín Broukservis JMK

Závěrem

Volkswagen Brouk se stal průkopníkem masové motorizace Evropy a nejen jí. Za svou sedmdesátiletou kariéru, která skončila v 30. července 2003 výrobou posledního Brouka s pořadovým číslem 21.529.464 projel silnice všech světadílů v prakticky nezměněné podobě. Na území většiny z nich byl vyráběn, nebo alespoň montován z dovážených dílů a dodnes je provozován. Někde z nutnosti v děsivém technickém stavu, jinde zase jako nablýskaný veterán. Auto, v lecčems podobné svému konstruktérovi, dodnes vzbuzuje dohady a kontroverze, dodnes dělí lidi do dvou skupin. Odpůrci mu vytýkají všelicos, od zastaralé konstrukce podvozku, karoserie i motoru, které nemají co dělat s moderními standardy, přes nízký výkon, po slabé topení. Jeho příznivci mu tyto nedostatky naopak rádi odpouštějí a oponují jeho sympatickým vzezřením, tak odlišným od moderního stereotypu. Jeho majitelé ho chrání jako oko v hlavě, často se stává skutečným členem domácnosti. Není mnoho takových legend v dlouhé historii světového automobilismu.
Fordovi trvalo devatenáct let, aby se s produkcí dostal na rekordních 15.007.033 kusů modelu T v podmínkách svobodné společnosti a volného trhu. Volkswagen tuto metu překonal za podobných podmínek, tedy počítáno od počátku poválečné produkce, za dlouhých 27 let, přesněji 17.2. 1972. I tak je to výkon obdivuhodný.
Z konstrukce Brouka vyšla řada jiných modelů, ať už přímo z továrny, nebo díky šikovnosti a kreativitě jiných konstruktérů. První z nich byl Volkswagen Transporter, vyráběný dnes už v šesté generaci, všestranný pomocník při přepravě rozličných nákladů, Karmann Ghia, kupé, nebo kabriolet s italským šarmem, Typ 3, ve verzi kombi poprvé v historii s označením Variant, polozapomenutý Typ 4 s první verzí vstřikování paliva od Bosche, Typ 181- poválečný Kűbelwagen, univerzální pomocník do terénu, dále plážová vozítka, repliky historických vozů a laminátové sportovní karoserie stojící na podvozku Brouka a používající jeho agregáty.
I tato rozmanitost z něj dodnes činí světové auto č.1.