RSS
Magazín Broukservis JMK

Podmínky pro výrobu lidového vozu ve světě


 

    Za kolébku masové motorizace je považována Severní Amerika, otcem myšlenky pak Henry Ford, který dal světu známý model T, o němž bude řeč v následujících řádcích. Automobilka vznikla roku 1903 a první exemplář modelu T byl vyroben 27. září 1908, tedy v době vrcholícího zápasu mezi elektrickým a spalovacím motorem. Na radu svého přítele T.A. Edisona vsadil Ford už na počátku své činnosti na spalovací motor. I Plechová Líza, jak zněla jedna z nejhezčích přezdívek tohoto vozu, byla zpočátku montována ručně v dílnách Piquette Plant v Detroitu. Základní myšlenkou výroby modelu T bylo Fordovo: „Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno - a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem.“

     Tento klasický způsob výroby nemohl toto, na svou dobu odvážné krédo a vysokou poptávku pokrýt, neboť za první měsíc bylo vyrobeno pouhých 11 vozů. Musel tedy přijít jiný způsob produkce. Jak už to bývá, autorů dobré myšlenky se po její úspěšné realizaci najde více, ale spolehlivě zdokumentovaným, je v tomto případě pouze jeden- William C. Klann. Inspirace přišla z nečekané strany- z chicagských jatek, kde Klanna zaujal způsob bourání masa. Poražená zvířata se pohybovala na hácích upevněných na pohyblivém laně a každý pracovník vyřízl vždy jeden konkrétní kus masa.

     V roce 1910 po vyrobení téměř 12 000 automobilů přesunul Henry Ford celou společnost do nově postavené továrny v Highland Parku. V nových, rozsáhlých prostorách byl realizován tento proces metodou pokus - omyl týmem, ve kterém byli jak zástupci vedení společnosti, tak odborníci na výrobu a konstrukci.

     Výsledky se dostavily záhy, zatímco při starém způsobu montáže bylo třeba na jeden vůz 12,5 hodiny práce, na pásu trvala montáž jen devadesát tři minuty.

Znamenalo to však, že automobil bude sestávat z maximálně unifikovaných součástek a jakákoli konstrukční změna pak znamená složité přestavení celého procesu. Henry Ford však byl přesvědčen o dokonalosti svého vozu, že podle jeho mínění žádné změny ve výrobě nebudou třeba. A tak se mohla jeho sériově vyráběným vozům vyčítat jistá uniformita, i když legenda, že Ford T může mít jakoukoli barvu- je li černá, je jen částečná nepravda, neboť se karoserie ve výrobě lakovaly i do jiných barev. Pravdou je, že černá barva byla nejrozšířenější, údajně pro svou cenu a trvanlivost. Zpočátku se vůz dodával pouze s otevřenou karoserií Tourer, od roku 1915 byly nabízeny dvě varianty uzavřených a v roce 1917 vznikl podvozek na zesíleném rámu s prodlouženým rozvorem pro tunové nákladní auto. Nejrůznější nástavby a cisterny externích dodavatelů pak daly vzniknout silniční dopravě zboží a produktů, která byla do té doby doménou zejména železnice.

     Technický pokrok v raném období automobilismu šel velmi rychle kupředu. Konkurence jej předháněla po technické stránce a vzrůstající efektivitou výroby jej rychle doháněla,  přesto byl model T vyráběn až do 26. května 1927 téměř beze změn, kdy sjel z pásu poslední z tehdy rekordních 15 007 033 exemplářů jednoho modelu vozu. Zajímavostí je, že motor o obsahu 2,9 litru a výkonu 15 kW. se jako náhradní díl vyráběl až do roku 1941.

     Pozitivní vliv měla pásová výroba též na cenu produktu, která hlavní měrou zajistila dostupnost vozu široké veřejnosti. Otevřený tourer stál roku 1909 850 $, srovnatelné vozy stály 2000 $ – 3000 $, v roce 1913 cena klesla na 550$ a v roce 1915 dosáhla úrovně 440 $. Pro lepší porovnání může sloužit údaj z jednoho pramene, který uvádí, že v roce 1914 si mohl dělník pracující na výrobě  koupit vůz za čtyřměsíční plat. Ve dvacátých letech cena spadla až na 300 $. Této ceny bylo možno dosáhnout zvýšenou produktivitou a efektivitou výroby. Ford se dokázal obklopit týmem vynikajících lidí mnoha různých oborů, a tak došlo i na myšlenku nařídit dodavatelům způsob výroby přepravních beden, na dodávané díly . Ford je použil na výrobu výdřevy svých karoserií a ze zbytků pak vyráběl a prodával dřevěné uhlí.

     Nutno dodat, že Ford T byl prvním skutečně světovým autem a to v dobách, kdy svět ještě neměl o slově globalizace ani ponětí. V roce 1914 začala jeho montáž ve Velké Británii, později v Německu a v zemích Jižní Ameriky např. Argentině a Brazílii.

     Tolik stručný souhrn okolností a faktů , které podmiňují efektivitu výroby náročných technických celků, a které je díky splnění všech společně, přibližují nejširší veřejnosti. Záměrně jsem nezmínil vliv reklamy, i ta je důležitá, ale dokonalý výrobek ji v konečném důsledku dělá sám sobě. Zato bych rád akcentoval, že tento vývoj proběhl ve svobodném prostředí volného trhu, bez politických tlaků a protekcionářství, zároveň měla Plechová Lízinka štěstí, že přišla před světovou krizí. Rekordní počet vyrobených kusů nebyl překonán celých 45 let a systém výroby byl inspirací i pro výrobce na starém kontinentu.

Pod kapitolou najdete několik obrázků doplňujících text.

 

Jubilejní Ford T
Jubilejní Ford T
Patnáctimiliontá Plechová Líza s otevřenou karoserií Tourer.
Ford TT
Ford TT
Hojně rozšířená užitková verze označovaná jako Ford TT- T Truck.
Další užitková verze
Další užitková verze
Využití tohoto nenáročného dopravního prostředku bylo opravdu široké.
Ford T ročníku 1908
Ford T ročníku 1908
Ranné provedení ročníku 1908 s nejčastěji používanou otevřenou karoserií.
Campingový pravěk
Campingový pravěk
Něco pro opravdové zálesáky, taková praWestfalia!
Rolba aneb Téčko pro severní teritoria
Rolba aneb Téčko pro severní teritoria
Říká se, že všechno tu už jednou bylo. Ani pásový Kübelwagen nebyl nic nového pod sluncem.
Továrna v River Rouge
Továrna v River Rouge
Respekt vzbuzující komplex na snímku byl jen částí Fordova impéria, byť tou nejviditelnější, odkud vyjížděly hotové vozy. Ford se však věnoval i výrobě surovin a polotovarů pro finální výrobu. Vlastnil a provozoval uhelné doly, slévárny, sklárny, textilky. Zkrátka efektivní řetězec výroby, neboť nic není lacinější, než nakupovat od sebe a platit sobě.
Závody byly vždy drsná záležitost
Závody byly vždy drsná záležitost
Téčko jako závodní stroj. Soudě dle absence všeho nepotřebného na voze a dopravní situace, kterou by sotvakdo z řidičů vyhledával. Napadl mne i název "Kde jsou moje blatníky!!!", ale autocenzuroval jsem jej!
Dobová nabídka
Dobová nabídka
Typy karoserií a výbavy Fordu T, zřejmě po roce 1915.
Motor
Motor
Kapalinou chlazený čtyřválec o obsahu 2900ccm. Zajímavostí určitě je, že jako náhradní díl byl vyráběn až do roku 1942.