RSS
Magazín Broukservis JMK

Na scénu vstupuje Ferdinand Porsche

Nikoli jako nováček, ale jako světem protřelý konstruktér- samouk mající na kontě nejen mnoho zdařilých konstrukcí osobních, závodních, vojenských i užitkových vozidel, ale i patentovaných konstrukcí a vylepšení jejich funkčních celků.

Narodil se 3.9.1875 v severočeských Vratislavicích nad Nisou (tehdy Maffersdorf) v rodině klempíře. Od dětství jej zajímala tehdy úžasná novinka- elektřina. Po vyučení v otcově dílně a při docházce do vratislavické pokračovací školy navštěvuje, k otcově nelibosti, státní průmyslovou školu v Liberci- pochopitelně kurs elektrotechniky. V té době (je mu osmnáct let) svépomocí a v otcově nepřítomnosti elektrifikuje rodný dům. V roce 1894 nastupuje do učení ve vídeňských Spojených elektrických podnicích a.s. . Zde začíná od píky, zametá dílnu a čistí stroje. Navštěvuje ve volném čase jako černý posluchač přednášky na Technické univerzitě. Postup na sebe nenechá dlouho čekat, již v roce 1898 má hotov návrh elektromotoru uloženého v náboji kola a rok poté funkční vůz těmito motory poháněný.

Na vysokých postech hlavního konstruktéra, nebo technického ředitele prošel několika firmami od roku 1900: Lohner (elektromotory uložené v nábojích kol, hybridní pohon spalovací motor- generátor- akumulátor), 1906: Daimler- Motoren gesselschaft, později Austro- Daimler (slavné sportovní Mercedesy řady S), aby se po kratičkém působení u rakouského Steyru (1929) postavil na vlastní nohy a založil soukromou firmu „Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstrukce a porady pro stavbu motorů a vozidel.“ V obchodním rejstříku je zapsána pod datem 25. dubna 1931.